PUNCA-PUNCA PENCEMARAN SUNGAI

     
        Proses pembentukan tamadun manusia bermula apabila wujud hubungan, iaitu penyesuaian antara manusia dengan alam sekelilingnya. Manusia akan memilih kawasan yang memudahkan mereka menjalani kehidupan harian. Lembah sungai dipilih sebagai lokasi penempatan kekal oleh manusia pada zaman dahulu disebabkan oleh pelbagai manfaat sungai kepada manusia. Antaranya termasuklah sumber air, makanan, pengangkutan dan perhubungan. Hal ini jelas menunjukkan bahawa sungai memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia sejak zaman dahulu lagi. Namun begitu, masalah pencemaran sungai pada masa kini amat membimbangkan.

        Antara faktor pencemaran sungai ialah pembuangan sampah sarap ke dalam sungai. Tindakan ini akan menyebabkan kualiti air sungai merosot dan tidak lagi selamat untuk kegunaan domestik. Hal ini boleh mengundang krisis air dan menyusahkan individu yang hidup bergantung kepada sungai. Tambahan pula, pembuangan sampah sarap akan menyebabkan sungai berbau busuk. Oleh itu, setiap individu mesti bertanggungjawab menjaga kebersihan sungai.

        Selain itu, pembuangan sisa daripada kilang menyebabkan pencemaran sungai. Sisa daripada kilang yang tidak dirawat terlebih dahulu akan mengancam kehidupan akuatik di dalam sungai kerana mengandungi bahan kimia yang berbahaya. Apabila sisa tersebut bercampur dengan air sungai, tahap kebersihan air sungai merosot dan boleh mengundang pelbagai penyakit kepada individu yang menggunakan air dari sumber tersebut. Justeru, pihak yang bertanggungjawab tidak boleh bersikap seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing hanya semata-mata kerana kos pengurusan sisa dari kilang mahu dijimatkan. 

       Di samping itu, kegiatan pembalakan merupakan salah satu faktor perdana pencemaran sungai. Hal ini demikian kerana apabila pokok-pokok ditebang, struktur tanah akan menjadi lemah akibat kehilangan sokongan daripada akar-akar pokok yang mencengkam tanah. Keadaan ini menjadi lebih teruk apabila hujan turun dengan lebat dan jatuh terus ke atas tanah tanpa halangan. Struktur tanah yang lemah tersebut akan mudah terhakis dan mengalir bersama air hujan ke sungai. Tanah yang terhakis akan mendap di dasar sungai dan menjadikan sungai cetek. Apabila hujan turun, sungai tersebut tidak akan dapat menampung air yang banyak dan akhirnya akan melimpah keluar sehinnga berlaku banjir kilat.

       Konklusinya, sungai memainkan peranan yang begitu penting dalam kehidupan manusia. Manusia mestilah merancang setiap aktiviti yang hendak dilakukan dengan baik supaya tidak mengundang kesan negatif kepada alam sekitar. Sesungguhnya, alam sekitar merupakan anugerah Tuhan yang perlu dipelihara kebersihan dan keindahannya untuk kebaikan semua hidupan di muka bumi ini.

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. bagaiman dengan kesannya pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengakibatkan hidupan akuatik meti,membawa penyakit kepada manusia seperti cirit birit dan lain lain.

      Delete
  3. punca -punca pencemaran sungai terbaik kepada di dunia kita.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas maklumat yang sangat berguna .

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas maklumat yang sangat berguna .

    ReplyDelete
  6. Terima kasih ata maklumat yg sgt berguna... :D

    ReplyDelete
  7. Thanks for the amazing karangan!! 💕

    ReplyDelete
  8. Hai pengarang, msih aktif ka?

    ReplyDelete
  9. Terima kasih atas maklumat yang Tak ada ni

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KARANGAN DIRI SAYA

CARA MENJAGA KESIHATAN

PERANAN INSTITUSI KELUARGA DALAM MELAHIRKAN INSAN CEMERLANG